Verschillende soorten nota's

Wat voor nota’s kunt u van ons verwachten? We geven u graag meer informatie over de verschillende soorten nota’s, waar deze voor zijn en wanneer u ze kunt krijgen. Al uw nota’s vindt u overzichtelijk terug in Mijn WoonEnergie
Woman general-Ellen

Termijnnota

Ieder jaar berekenen we hoeveel energie u het jaar daarop waarschijnlijk gaat verbruiken en wat dat kost. Dit jaarbedrag delen we vervolgens door 12 maanden. Dit is uw termijnbedrag. Op uw termijnnota ziet u het termijnbedrag: het bedrag dat u die maand betaalt voor uw geschatte energieverbruik.

Het is mogelijk dat uw termijnbedrag tussentijds verandert, bijvoorbeeld als u andere tarieven krijgt. Ook kunt u er zelf voor kiezen om de hoogte van uw termijnbedrag aan te passen.

Jaarnota

Elk jaar sturen wij u een gespecificeerde nota van uw energiekosten, uw jaarnota. Hierop verrekenen we de termijnbedragen die u het gehele jaar betaald heeft, met uw werkelijke energieverbruik en uw tarieven. Uw werkelijke energieverbruik berekenen we op basis van uw meterstanden. Zijn de kosten van uw verbruik hoger dan wat u maandelijks aan termijnbedragen heeft betaald, dan moet u bijbetalen. Andersom krijgt u geld van ons terug. Hebben we uw meterstanden niet of niet op tijd ontvangen? Dan maken we een berekening van uw verbruik. Hierdoor kan uw nota hoger uitvallen dan verwacht.

Eindnota

Als u gaat verhuizen of overstapt naar een andere leverancier, dan stoppen wij de energielevering op uw adres. U krijgt van ons dan een eindnota. Op deze eindnota verrekenen we de termijnbedragen, die u maandelijks al heeft betaald, met uw werkelijke energieverbruik en uw tarieven. Uw werkelijke energieverbruik berekenen we op basis van uw meterstanden.

Let op: Zegt u uw leveringsovereenkomst op voor de einddatum van de overeenkomst? Dan mogen we u een opzegboete in rekening brengen. We hebben namelijk al energie voor u ingekocht, die u niet meer afneemt.

Correctienota

Het kan een keer gebeuren dat we verkeerde gegevens gebruiken voor een nota. Als we dat ontdekken, sturen wij u een correctienota waarmee we deze vergissing rechtzetten. De correctienota vervangt de oude nota. U kunt zelf ook een correctienota aanvragen als u denkt dat het bedrag van uw jaarnota niet klopt. U kunt hiervoor op werkdagen contact opnemen met onze klantenservice via 0800 - 1466 (gratis).

Let op: U kunt alleen een correctienota aanvragen als u de jaarnota niet langer dan drie maanden geleden heeft ontvangen.

Overige nota's

We kunnen (soms) ook andere nota’s sturen dan termijn-, jaar-, correctie- of eindnota’s. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om een creditnota of een tussentijdse nota.

Creditnota 
Soms blijkt uit uw jaarnota of na een verhuizing dat u een bedrag van ons terugkrijgt, omdat u voor meer energie heeft betaald dan u heeft verbruikt. Hiervoor krijgt u van ons dan een creditnota.  

 

Heeft u op het moment dat u de creditnota van ons ontvangt één of meerdere openstaande nota’s? Dan verrekenen we het bedrag, wat u van ons tegoed heeft, eerst met deze andere nota’s. Staan er geen nota's open, dan storten we het bedrag binnen twee weken terug op uw rekening.

Tussentijdse nota 

Elk jaar krijgt u van ons een jaarnota. Maar soms heeft u tussendoor al een nota nodig. Bijvoorbeeld omdat u in uw woning nieuwe huurders krijgt of omdat u en uw partner uit elkaar gaan. U kunt dan een tussentijdse nota bij ons aanvragen. Op deze nota ziet u het verbruik tot aan de door u opgegeven datum.