Termijnbedrag

Als u overstapt naar WoonEnergie berekenen we, op basis van het historisch verbruik in uw woning, hoeveel energie u het komende jaar gaat gebruiken. En welke kosten daarbij horen. Dat doen we ook na elke jaarnota en als u verhuist. Om te zorgen dat u niet 1 keer per jaar een groot bedrag hoeft te betalen, spreiden we de verwachte kosten over 12 termijnen. Dit is uw maandelijkse termijnbedrag.

Kan het termijnbedrag anders zijn dan het aanbod van WoonEnergie?

Dat kan. Het genoemde termijnbedrag is namelijk gebaseerd op het historisch jaarverbruik in uw woning van de afgelopen drie jaar en het aanbod op het geschat jaarverbruik met de door u aangeleverde gegevens.

Waarom ligt mijn historisch verbruik hoger of lager dan het jaarverbruik van mijn aanbod?

Dan kan verschillende redenen hebben. Hieronder een aantal mogelijkheden:

  • Bent u bijvoorbeeld net verhuisd? Dan kan het zijn dat het energieverbruik van de vorige bewoners in de woning hoger of lager ligt. Hiermee zal het termijnbedrag ook hoger of lager uitvallen dan u verwacht op basis van het aanbod dat WoonEnergie heeft gedaan.
  • Is uw gezinssamenstelling veranderd? Als u met meer of minder mensen in de woning leeft is dit meestal van invloed op de hoeveelheid energie die u verbruikt. 
  • Heeft u nieuwe, energiezuinige apparaten aangeschaft? Als u oude, energie slurpende apparaten had en deze recent heeft vervangen, dan kan uw verbruik hierdoor een stuk lager uitvallen.
  • Heeft u extra apparaten in huis? Heeft u een extra (huishoudelijk) apparaat aangeschaft, zoals een vaatwasser of wasdroger, dan ziet u dit terug in uw stroomverbruik.

Hoe kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

Natuurlijk betaalt u alleen voor de energie die u werkelijk verbruikt. Verwacht u meer of minder te verbruiken dan het aantal kilowattuur en/of kubieke meter waar het termijnbedrag op is gebaseerd? Past u dan uw termijnbedrag eenvoudig aan in uw persoonlijke account via Mijn WoonEnergie. U kan het termijnbedrag met 200% verhogen of 40% verlagen. Houdt u er wel rekening mee dat er nog één periode van u termijnbedrag in rekening wordt gebracht.

Wanneer kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

Bent u een nieuwe klant van WoonEnergie? Dan kunt u uw termijnbedrag aanpassen vanaf het moment dat we u energie leveren. Bent u al klant bij ons? Dan kunt u het termijnbedrag aanpassen wanneer u dat wilt via uw account in Mijn WoonEnergie.

Is uw termijnbedrag lager dan € 9 per maand?

Dan krijgt u één keer per jaar een jaarnota, waarop we uw verbruik en kosten in één keer afrekenen.

Hoe betaal ik het termijnbedrag?

Als klant van WoonEnergie betaalt u maandelijks 1 termijnbedrag. Dit bedrag wordt automatisch van uw rekening geïncasseerd. Neemt u stroom en gas van ons af, dan betaalt u 1 bedrag voor beide.

Staat uw vraag over het termijnbedrag er niet bij?

Belt u dan gratis met onze Klantenservice via 0800 - 1466 (gratis)
Op werkdagen van 08.30 uur tot 18.00 uur.