Variabele tarieven

Bij een contract voor onbepaalde heeft u geen vaste leveringstarieven, maar variabele tarieven. Dit betekent dat uw tarieven tussentijds kunnen wijzigen. Uw tarieven bewegen mee met de markt. Wijzigen uw tarieven? Dan informeren we u altijd vooraf. Dit doen we minstens 30 dagen van tevoren. 

Vaste prijs contracten

U heeft nu een energiecontract met variabele leveringstarieven. Bent u op zoek naar zekerheid? Met een vast contract bent u verzekerd van vaste tarieven en weet u precies wat u elke maand betaalt.

Terugleverkosten en teruglevergoeding bij zonnepanelen

Met zonnepanelen wekt u op een duurzame manier uw eigen stroom op. Goed voor het milieu en zo heeft u minder stroom van ons nodig. Stroom die u opwekt, maar niet verbruikt, levert u terug aan het elektriciteitsnet. Er zijn wel steeds meer huishoudens die stroom opwekken met zonnepanelen. Door de groei van het aantal zonnepanelen, stijgen de kosten voor het terugleveren van stroom aan dit net. Deze kosten berekenen we door in een tarief per kWh, de terugleverkosten.

Heeft u geen zonnepanelen? Dan betaalt u géén terugleverkosten.
Alle informatie hebben we voor u op een rijtje gezet.

Effect nieuwe tarieven op het termijnbedrag
Wat het effect van nieuwe tarieven op uw termijnbedrag is, verschilt per situatie. Op het moment dat u uw jaarnota krijgt, berekenen we altijd een nieuw termijnbedrag voor u. We houden daarbij rekening met uw energieverbruik, uw (gewijzigde) tarieven en de huidige overheidsmaatregelen.


 

  • Ontvangt u uw jaarnota binnen 3 maanden na het krijgen van nieuwe tarieven? Dan hoeft u uw termijnbedrag niet aan te passen. U kunt uw jaarnota afwachten en ontvangt dan vanzelf een nieuw, passend termijnbedrag.

  • Heeft u uw jaarnota al gekregen of ontvangt u deze pas over meer dan 3 maanden na het krijgen van nieuwe tarieven? Dan adviseren we u om in Mijn WoonEnergie uw termijbedrag advies te bekijken. Daar kunt u uw termijnbedrag meteen zelf aanpassen.
     

 

Meterstanden en variabele tarieven

Heeft u een slimme meter en ons toestemming gegeven om deze op afstand uit te lezen, dan hoeft u uw meterstanden niet zelf door te geven. We krijgen uw meterstanden dan namelijk automatisch binnen. Uw nieuwe tarieven verrekenen we dan met het verbruik in de periode waarin deze gelden.

Hulp bij betalen

Betalingsregeling afspreken 


Lukt het u niet om uw energienota(‘s) in één keer te betalen, dan kan een betalingsregeling uitkomst bieden. Zo voorkomt u extra kosten. Een betalingsregeling vraagt u eenvoudig zelf aan in Mijn WoonEnergie.

Geldfit 


Heeft u meer hulp nodig dan een betalingsregeling? Ga dan naar Geldfit.nl/energie en ontdek wat u kunt doen. Krijg gratis advies van een energie- of budgetcoach. Controleer op welke financiële regelingen u mogelijk recht heeft en krijg hulp bij het aanvragen ervan. Er is vaak meer mogelijk dan u denkt.