Stijgende energietarieven en overheidsmaatregelen

Update 26 september 2022

De energiemarkt staat op zijn kop. We begrijpen dat u hier vragen over heeft. Op deze pagina vindt u alle informatie over de overheidsmaatregelen en stijgende energietarieven op een rij

Aangekondigde overheidsmaatregelen

De energiebedrijven en de overheid hebben de afgelopen tijd gewerkt aan maatregelen voor de betaalbaarheid van de energierekening. Deze maatregelen zijn in grote lijnen op Prinsjesdag bekendgemaakt. De komende periode werken we hier samen verder aan. Zodra er meer duidelijk is, leest u dat op deze pagina.

Het prijsplafond
  • Met een prijsplafond betaalt u een maximumtarief tot een bepaald verbruik van stroom en gas. Dit is het basisverbruik. Verbruikt u meer stroom en gas? Dan betaalt u daarvoor de tarieven die bij uw energiecontract horen.
  • Er wordt nu gesproken over een basisverbruik van 2.400 kWh stroom en 1.200 m³ gas en een tarief van € 0,70 per kWh stroom en € 1,50 per m³ gas. Dit is nog niet definitief.
  • Heeft u een vast contract met een lager tarief? Dan blijven uw tarieven wat ze zijn tot het moment dat uw contract afloopt.
  • De verwachting is dat het prijsplafond per 1 januari 2023 ingaat en een jaar duurt. Ook wordt er gekeken naar hoe de energierekening in november en december al betaalbaarder kan worden.
Andere aangekondigde maatregelen
  • Energietoeslag
    De overheid wil net als dit jaar ook voor volgend jaar een energietoeslag van € 1300 voor inkomens rond het sociaal minimum.
  • Energieafsluitingen
    In principe wordt er deze winter niemand afgesloten van stroom en gas. De voorwaarden die hiervoor gaan gelden zijn nog niet definitief.
  • Noodfonds
    Er komt een gezamenlijk noodfonds van de overheid en energieleveranciers. Dit moet voorkomen dat kwetsbare huishoudens met een betalingsachterstand te grote schulden opbouwen.

Goed om te weten: vanaf 1 januari gaat de btw weer omhoog van 9% naar 21%. Dit was een tijdelijke maatregel die 1 januari 2023 wordt vervangen door het prijsplafond.

 

Uw jaarverbruik en de tarieven die bij uw contract horen weten?

Kijk voor uw jaarverbruik op uw jaarnota. U vindt uw jaarnota in Mijn WoonEnergie. Uw tarieven vindt u ook Mijn WoonEnergie. Of vraag ze direct op via chat.

Kunt u uw termijnbedrag al verlagen?

Ons advies is om daarmee te wachten. Zodra het basisverbruik en de bijbehorende tarieven zijn vastgesteld, kunnen we u beter advies geven over uw persoonlijke situatie.

Overheidsmaatregelen die nu al gelden

De overheid heeft voor 2022 een aantal maatregelen ingesteld om de stijgende energierekening te compenseren in 2022.

  • Tijdelijke btw-verlaging van 21% naar 9%

    Van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 geldt er een btw-tarief van 9% in plaats van 21%. Hoeveel deze verlaging precies oplevert, verschilt per huishouden aangezien btw geheven wordt over uw tarieven en verbruik. We verrekenen de tijdelijke btw-verlaging op uw jaarnota.

  • Belastingverlaging op stroom

    Van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 betaalt u per kWh stroom minder ‘energiebelasting’ dan in 2021. En ontvangt u meer ‘vermindering energiebelasting’ dan in 2021.

    Goed om te weten: de ‘vermindering energiebelasting’ geldt alleen voor locaties met een verblijfsfunctie zoals een woning, kantoorpand, hotel of fabriek. Een adres zonder verblijfsfunctie is bijvoorbeeld een garagebox, een ketelhuis of volkstuin. Heeft uw locatie geen verblijfsfunctie? Dan is de ‘vermindering energiebelasting’ niet van toepassing.

    Neemt u stroom af bij een andere energieleverancier? Dan wordt u via die leverancier gecompenseerd.

  • Extra € 1300 energietoeslag voor lage inkomens

    Huishoudens met een inkomen rond het sociaal minimum krijgen eenmalig ongeveer € 1300 extra om de hogere energierekening te betalen. Dit geld wordt via de gemeente uitgekeerd.

    Via de VoorzieningenWijzer op Datgeldtvoormij.nl bekijkt u of u in aanmerking komt voor de extra energietoeslag. Ook vindt u er meer informatie over hoe u de extra energietoeslag kunt aanvragen. Heeft u een bijstandsuitkering, IOAW-uitkering of IOAZ-uitkering? Dan wordt de toeslag automatisch uitgekeerd door de gemeente. U hoeft dan dus niets te doen.

  • Extra geld voor isolatiemaatregelen bij lagere inkomens

    In 2022 reserveert de overheid extra geld voor huishoudens met lagere inkomens in slecht geïsoleerde woningen. Gemeenten mogen dit geld inzetten om kwetsbare huishoudens te helpen met energie besparen. Bijvoorbeeld via een energiebespaaradvies. Lees meer op de website van de Rijksoverheid of informeer bij uw gemeente.

Stijgende energietarieven

Wat de stijgende energietarieven voor u betekenen, hangt af van uw energiecontract. Bekijk eenvoudig welk energiecontract u bij ons heeft, wat uw tarieven zijn en wat de einddatum van uw contract is in Mijn WoonEnergie.

Goed om te weten: op dit moment bieden we geen nieuwe contracten met een vaste looptijd en vaste tarieven aan. De tarieven zijn hiervoor teveel in beweging. We bekijken continu of de situatie het toelaat om dit type contract weer aan te bieden.

  • U heeft een contract met een vaste looptijd van 1 of 3 jaar dat voorlopig niet afloopt

    Met dit contract blijven uw leveringstarieven gelijk totdat de vaste looptijd eindigt. U krijgt voorlopig dus niet met stijgende energietarieven te maken.

  • U heeft een contract met een vaste looptijd dat binnenkort afloopt

    Na afloop van de vaste looptijd wordt uw contract vanzelf omgezet in een contract met onbepaalde looptijd met variabele tarieven. Uiteraard informeren we u vooraf over uw nieuwe variabele tarieven. En zodra ze zijn ingegaan, heeft u de vrijheid om op elk moment kosteloos op te zeggen of een nieuw contract af te sluiten.

  • U heeft een contract met onbepaalde looptijd met variabele tarieven

    U heeft een contract waarbij u tarieven kunnen wijzigen. Krijgt u nieuwe tarieven, dan informeren we u daar uiteraard vooraf over. Met dit contract heeft u de vrijheid om op elk moment kosteloos op te zeggen of een nieuw contract af te sluiten.

  • U heeft een modelcontract met variabele tarieven

    U heeft een contract waarbij u tarieven kunnen wijzigen. Meestal gebeurt dat op 1 januari en 1 juli. Krijgt u nieuwe tarieven, dan informeren we u daar uiteraard vooraf over. Met dit contract heeft u de vrijheid om op elk moment kosteloos op te zeggen of een nieuw contract af te sluiten.

Let op: zijn uw tarieven in 2023 hoger dan de tarieven van het prijsplafond? Dan betaalt u voor het basisverbruik de tarieven van het prijsplafond. En voor alles wat u meer verbruikt de tarieven die bij uw contract horen.

Nieuw termijnbedrag

Op het moment dat u uw jaarnota krijgt, berekenen we een nieuw termijnbedrag voor u. We houden daarbij rekening met uw energieverbruik, uw (gewijzigde) tarieven en alle overheidsmaatregelen. In sommige gevallen berekenen we eerder een nieuw termijnbedrag voor u. Uiteraard ontvangt u daar dan bericht over.

Uw termijnbedrag zelf aanpassen? In Mijn WoonEnergie kunt u dit gemakkelijk doen.

 

Hulp bij betalen

Heeft u moeite om uw energierekening te betalen, dan helpen we u graag. U kunt met ons een betalingsregeling afspreken. Kijk voor meer informatie op Woonenergie.nl/service/betalingsregeling.

Liever anoniem en gratis advies? Voor klanten met geldzorgen werken we samen met Geldfit, een centraal loket om u te helpen dit weer op orde te krijgen.