Stijgende energieprijzen, wat betekent dit voor u?

De energiemarkt is volop in beweging en in het nieuws. Op dit moment stijgen de prijzen van energie, vooral van gas. Of u hier iets van merkt hangt af van uw huidige energiecontract.

Heeft u een 1- of 3-jarig contract?

Met een vast contract blijven uw leveringstarieven tot het einde van de vaste looptijd van uw contract gelijk. Is het einde nog niet in zicht, dan krijgt u voorlopig niet met stijgende energietarieven te maken. U zit dan goed en hoeft niets te doen.

Benieuwd naar uw huidige tarieven en tot wanneer ze gelden?

Dit en meer vindt u op Mijn WoonEnergie.

Eindigt de vaste looptijd van uw contract binnen 60 dagen?

Dan kunt u voor een nieuw vast contract kiezen. Liever niet? Geen zorgen, na afloop van de vaste looptijd van uw huidige contract blijven we u gewoon energie leveren. We informeren u ruim een maand van tevoren over uw nieuwe tarieven. En zodra ze zijn ingegaan heeft u de vrijheid om op elk moment kosteloos op te zeggen of een nieuw contract af te sluiten.

Heeft u een Modelcontract?

Het Modelcontract is een contract voor onbepaalde tijd. Met dit contract kunnen de tarieven jaarlijks op 1 januari en 1 juli wijzigen. Het ziet er naar uit dat de tarieven per 1 januari 2022 stijgen. Ongeveer een maand van tevoren zijn de nieuwe tarieven bekend en informeren we u hierover. Met een contract voor onbepaalde tijd heeft u de vrijheid om op elk moment over te stappen op een ander contract.

Waardoor stijgen de energietarieven?

De afgelopen periode zijn de prijzen op de internationale energiemarkt flink opgelopen, voornamelijk de gasprijzen. Dit heeft verschillende oorzaken. Door een koud voorjaar waren de gasvoorraden vrij leeg. En ze zijn door de hogere prijzen deze zomer veel minder gevuld dan normaal. Daarnaast is er meer vraag naar gas in Azië en is er een beperkte levering vanuit Rusland.

Helaas weten we niet hoe de energieprijzen zich verder zullen ontwikkelen. Als de komende winter zacht wordt, kan de gasprijs ook weer dalen. Maar zekerheid hebben we niet. Alle energieleveranciers en klanten hebben met deze situatie te maken.

Overheidsmaatregelen

Om de stijging van de energierekening door de hogere tarieven voor stroom en gas in Nederland te verminderen, neemt de overheid een aantal maatregelen. Zoals het er nu naar uitziet gaat het om een verlaging van de energiebelasting die u per kWh stroom betaalt én een verhoging van de vermindering energiebelasting die u per stroomaansluiting per jaar ontvangt. Met dit voorstel betaalt een huishouden met een gemiddeld energieverbruik (2.384 kWh stroom en 1.170 m3 gas) ongeveer € 200 per jaar minder aan energiebelasting en ontvangt daarnaast € 230 per jaar meer aan vermindering energiebelasting.
Bron: Rijksoverheid

Bij WoonEnergie zit u goed

Zoals u van ons mag verwachten volgen we de ontwikkelingen op de energiemarkt op de voet en spelen we er continu op in. Hierdoor kunnen we u als WoonEnergie-klant altijd een goed product bieden. Uw energiecontract is bij ons in goede handen. En natuurlijk blijven we u energie leveren zolang u dat wil.

Hoe is het energietarief opgebouwd?

De energieprijs die je betaalt bestaat uit drie componenten:

  • Levering: de prijs van gas en elektriciteit
  • Netbeheerkosten: de vergoeding voor het transport van de energie naar jouw huis toe
  • Belastingen en heffingen: de opslag voor duurzame energie, die de overheid gebruikt om opnieuw duurzame energie op te wekken. Daarnaast betaal je energiebelasting en BTW.

Deze drie componenten zorgen samen voor het totaalbedrag. Wij betalen de netbeheerkosten aan de netbeheerder en de belastingen en heffingen aan de overheid. De leveringsprijs is dus maar een deel van het totaalbedrag dat je aan ons betaalt. Het grootste gedeelte gaat naar de netbeheerder en de overheid. Deze kosten zijn trouwens bij elke energieleverancier hetzelfde.