Variabele tarieven

Bij een contract voor onbepaalde heb je geen vaste leveringstarieven, maar variabele tarieven. Dit betekent dat je tarieven tussentijds kunnen wijzigen. Je tarieven bewegen mee met de markt. Wijzigen je tarieven? Dan informeren we je altijd vooraf. Dit doen we minstens 30 dagen van tevoren.

Huidige energiemarkt

Door de hoge energieprijzen kopen we energie nu voor een korte periode in. Hierdoor kunnen we sneller inspelen op de ontwikkelingen in de energiemarkt. Dit betekent dat we u ook sneller nieuwe tarieven kunnen aanbieden.

Overheidsheffingen

Alles over het prijsplafond

Vanaf 1 januari 2023 geldt er een prijsplafond voor energie dat één jaar duurt. Maar wat is een prijsplafond nou eigenlijk? Hoe werkt het? En wanneer komt u ervoor in aanmerking? Het antwoord op deze én andere vragen over het prijsplafond lees je hier.

Wij zijn er bij het opstellen van deze pagina vanuit gegaan dat de regeling van het prijsplafond ongewijzigd wordt doorgevoerd, zoals deze nu bij ons bekend is. Bij wijzigingen van de regeling informeren we je zo spoedig mogelijk.

Korting in november en december
Om u al in 2022 te helpen met het verlagen van uw energierekening, ontvangt u zowel in november als in december € 190 korting van de overheid. We betalen deze € 190 korting in de tweede helft van november en december aan u uit, als u op de eerste dag van die maand stroom van ons heeft. U ontvangt het bedrag via uw rekeningnummer dat bij ons bekend is. We verrekenen de korting dus niet met uw termijnbedrag, maar storten het op uw rekening.

Effect nieuwe tarieven op het termijnbedrag

Wat het effect van nieuwe tarieven op uw termijnbedrag is verschilt per situatie. Op het moment dat u uw jaarnota krijgt, berekenen we altijd een nieuw termijnbedrag voor u. We houden daarbij rekening met uw energieverbruik, uw (gewijzigde) tarieven en alle huidige overheidsmaatregelen.

Ontvangt u uw jaarnota binnen 3 maanden na het krijgen van nieuwe tarieven?
Dan hoeft u uw termijnbedrag niet aan te passen. U kunt uw jaarnota afwachten en ontvangt dan vanzelf een nieuw, passend termijnbedrag.

Ga naar Mijn WoonEnergie om te zien wanneer u uw jaarnota ontvangt, welk termijnbedrag u nu betaalt en om uw termijnbedrag te wijzigen. 

Meterstanden en variabele tarieven

Heeft u een slimme meter en ons toestemming gegeven om die op afstand uit te lezen, dan hoeft u uw meterstanden niet zelf door te geven. Die krijgen we dan namelijk vanzelf binnen. Uw nieuwe tarieven verrekenen we dan met het verbruik in de periode waarin deze gelden.

Hulp bij betalen

Heeft u moeite om uw energierekening te betalen, dan helpen we u graag. U kunt met ons een betalingsregeling afspreken. Kijk op Woonenergie.nl/service/betalingsregeling/

Liever anoniem en gratis advies? Voor klanten met geldzorgen werken we samen met Geldfit, een centraal loket om u te helpen dit weer op orde te krijgen.

Veelgestelde vragen