Betalingsregeling

Lukt het u niet om uw energienota('s) in één keer te betalen, dan kan een betalingsregeling uitkomst bieden. Zo voorkomt u extra kosten. Hieronder krijgt u meer informatie over onze voorwaarden. Ook vertellen wij u meer over de mogelijkheden als u extra hulp nodig heeft. 

Voorwaarden betalingsregeling

Wilt u met ons een afspraak maken om een openstaand bedrag in delen te betalen, dan gelden er een aantal voorwaarden. We kunnen een betalingsregeling afspreken als u aan onderstaande voorwaarden voldoet: 

  • U kunt alleen een betalingsregeling afspreken voor nota’s die u nog niet heeft betaald. 

  • De openstaande nota’s zijn niet ouder dan 3 maanden of overgenomen door een incassobureau.

  • Het minimale bedrag waarvoor u een betalingsregeling kunt afspreken is € 60,-.

  • Het totale bedrag waarvoor u een betalingsregeling afspreekt, bepaalt het aantal delen (minimaal twee delen).


Let op:
Heeft u de incasso van WoonEnergie gestorneerd (het bedrag teruggeboekt op uw rekening)? Dan kunt u pas een betalingsregeling met ons afspreken, op het moment dat de nota in ons systeem weer op ‘niet betaald’ staat. Via Mijn WoonEnergie kunt u eenvoudig en snel een betalingsregeling met ons afspreken.


Goed om te weten: Om u tijdens de energiecrisis nog iets beter te kunnen helpen is het beleid voor een betalingsregeling verruimd. Zo kunt u nu kiezen voor een langere looptijd. Dit betekent dat de hoogte van de maandelijkse delen lager is. En komt u de afspraken van onze regeling netjes na? Dan kunt u vaker een betalingsregeling met ons afspreken.

Een betalingsregeling afspreken

Via Mijn WoonEnergie kunt u eenvoudig en snel een betalingsregeling met ons afspreken. De stappen op een rij:

 

  1. Open Mijn WoonEnergie
  2. Ga in het Menu naar Nota's en klik op de button 'Betalingsregeling afspreken'. 
  3. Voldoet u aan de hierboven genoemde voorwaarden? Dan selecteert u de nota(‘s) die u mee wilt nemen in de betalingsregeling én het aantal termijnen, waarin u het openstaande bedrag wilt betalen.
  4. Gaat u daarna akkoord met het betalingsvoorstel dat in uw scherm verschijnt, dan is de betalingsregeling een feit.
  5. Houd er rekening mee dat u naast het bedrag voor uw betalingsregeling, ook uw normale maandelijkse termijnbedrag moet betalen. Bij een betalingsregeling betaalt u dus maandelijks twee bedragen.
  6. Laat de datum waarop u de regeling laat ingaan goed aansluiten op het moment waarop er voldoende saldo op uw rekening staat (bijvoorbeeld wanneer u uw salaris ontvangt).
  7. De betalingsregeling stopt als u het termijnbedrag van uw betalingsregeling en/of uw normale termijnbedrag niet op tijd betaalt. In dat geval moet u het openstaande bedrag in één keer betalen.

Wanneer betalen?

Betaalt u onze nota’s normaal gesproken altijd via automatische incasso? Dan krijgt u ongeveer zes dagen voordat de nota betaald moet worden een e-mail van ons. Hierin vertellen we wanneer we het volgende deel van uw betalingsregeling afschrijven. Houd er rekening mee dat er een aparte afschrijving voor uw termijnbedrag en voor uw betalingsregeling plaatsvindt. Deze afschrijvingen kunnen op verschillende dagen plaatsvinden.

Maakt u zelf de bedragen naar ons over? Dan ontvangt u tien dagen voordat u moet betalen een e-mail waarin staat wanneer u het bedrag aan ons moet overmaken.

Tip! In Mijn WoonEnergie ziet u in het menu bij Nota's altijd precies terug hoeveel delen u nog moet betalen. Ook kunt u in Mijn WoonEnergie zien wanneer we een bedrag van uw rekening afchrijven of voor welke datum u het aan ons moet overkomen. Zo komt u nooit voor verrassingen te staan.

Belangrijk, betaal altijd netjes op tijd!
Heeft u een betalingsregeling met ons afgesproken, dan is het belangrijk dat u alle nota’s op tijd betaalt. Uw betalingsregeling wordt namelijk stopgezet wanneer een automatische incasso van WoonEnergie mislukt of als u een bedrag (nota) niet op tijd aan ons betaalt. Let op, dit geldt dus niet alleen voor de delen van de betalingsregeling, maar ook voor andere bedragen (nota’s) die u aan ons moet betalen.

Let op: Maakt u zelf een (extra) bedrag voor het aflossen van de betalingsregeling naar ons over, dan ziet u dit niet terug in uw betaaloverzicht op Mijn WoonEnergie.

Als een betalingsregeling niet voldoende is

Advies en hulp via Geldfit

Heeft u meer hulp nodig dan een betalingsregeling? Op de website Geldfit.nl/energie krijgt u uitleg en advies over wat u in uw situatie kunt doen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om gratis advies van een energie- of budgetcoach te krijgen. Of bekijk op welke financiële regelingen u mogelijk recht heeft. Ook krijgt u via Geldfit hulp bij het aanvragen van een eventuele regeling.

 

Schuldhulpverlening

Bij betalingsproblemen kunt u ook schuldhulpverlening bij uw gemeente aanvragen. Wilt u liever dat wij uw gemeente informeren, zodat zij contact met u kunnen opnemen over schuldhulpverlening? Laat het ons dan weten. Krijgt u op dit moment al schuldhulpverlening of heeft u hiervoor een aanvraag bij uw gemeente ingediend? Laat uw schuldhulpinstantie dan contact met ons opnemen via bijzonderbeheer@woonenergie.nl.

Veelgestelde vragen

Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan op werkdagen contact op met onze klantenservice via 0800 - 1466 (gratis). We helpen u graag verder!